Trends Impact Awards 2024: dit zijn de winnaars!

23 oktober 2024

Trends Impact Awards 2024: dit zijn de winnaars!

Brussel, 23 oktober 2024 - Vanavond werden in Brussels Expo voor het derde jaar op rij de Trends Impact Awards uitgereikt. Twaalf bedrijven vielen in de prijzen, waaronder BioFirst Group en BOSAQ voor de Trends Global Impact Award. De Trends Impact Awards zijn een initiatief van het businessmagazine Trends, uitgegeven door Roularta Media Group (RMG) en in samenwerking met PwC België en Antwerp Management School (AMS), om bedrijven te belonen voor hun voortrekkersrol in de creatie van een duurzame waarde voor de samenleving en/of in de energietransitie.

Vanavond bekroonde Trends in samenwerking met PwC België en Antwerp Management School (AMS) twaalf bedrijven die het afgelopen jaar uitblonken in de vertaling van hun duurzaamheidsstrategie naar projecten met een positieve impact op maatschappij en/of klimaat. De feestelijke ceremonie en het galadiner in Brussels Expo brachten 350 gasten samen uit de wereld van duurzaamheid en ondernemen.

Acht categorieën, twaalf winnaars

Ruim 120 bedrijven stelden zich kandidaat voor een van de acht categorieën, gebaseerd op het werk van dr. Wayne Visser van AMS. Door de brede reikwijdte van ESG- en SDG-doelstellingen kan een bedrijf niet in alle categorieën excelleren, maar een groot aantal Belgische bedrijven is inspirerend in één of meerdere facetten van duurzaamheid. In de helft van deze categorieën werd een opdeling gemaakt tussen grote bedrijven en kmo’s waardoor 12 bedrijven in de prijzen vielen.

De jury bestond uit journalisten van Trends, experts van PwC België en AMS en professionals op het gebied van duurzame ontwikkeling van gerenommeerde Belgische bedrijven.

Die juryleden analyseerden per categorie elk van de dossiers. Bedrijven die via grootschalige of verstrekkende initiatieven een maatschappelijke impact hebben gehad, of zich op een ongekende manier hebben onderscheiden in hun categorie gingen met een award aan de haal:

1. Ecologie:
    1. KMO: BeeOdiversity
    2. Grote bedrijven: BioFirst Group (Biobest)
  2. Circulaire economie:
    1. KMO: Out of Use
    2. Grote bedrijven: Aurubis Olen
  3. Veerkracht: BOSAQ
  4. Technologie: Greenomy
  5. Wellbeing: Give a Day
  6. Diversiteit & Inclusie:
    1. KMO: Funds For Good
    2. Grote bedrijven: RGF Staffing Belgium
  7. Mobiliteit: Railtrip.travel
  8. Climat & Energie:
    1. KMO: Gorilla
    2. Grote bedrijven: Cofinimmo

Globale impact

Bovenop de Trends Impact Awards werd ook een Trends Global Impact Award aan een kmo en aan een groot bedrijf toegekend voor het project met de grootste impact in alle categorieën. BOSAQ en BioFirst Group (Biobest) mochten deze prestigieuze prijs in ontvangst nemen.

Reacties van de organisatoren

Stijn Fockedey, hoofdredacteur Trends Kanaal Z:
“Er zijn veel initiatieven rond duurzaamheid, maar met de Trends Impact Awards willen we de meest relevante, objectieve en geloofwaardige wedstrijd zijn. Daarom werken wij samen met twee partners: (1) een academische partner om het methodologisch kader te schrijven, en (2) een consultant met expertise in het uitvoeren van een betrouwbare beoordeling van de ingediende projecten. Het resultaat is indrukwekkend. Meer dan 120 kandidaturen, meer dan 70 genomineerden die een strenge selectie hebben doorstaan tijdens mondelinge verdedigingen voor de juryleden en uiteindelijk 12 winnaars. Iedereen maakt een verschil voor de natuur of de samenleving. Al die inspanningen willen we in de kijker zetten met de Trends Impact Awards. De winnaars en de genomineerden zijn het beste tegengif tegen pessimisme.”

Jochen Vincke, partner bij PwC:
“Bij PwC geloven we in een pragmatische aanpak van de klimaatuitdagingen; ‘rational sustainability’. De Trends Impact Awards tonen aan dat bedrijven wel degelijk winstgevend en competitief kunnen blijven terwijl ze een positieve impact hebben op onze wereld en de maatschappij. We delen vandaag prijzen uit aan de besten van de klas, sommigen zelfs met internationale adelbrieven. Maar we hopen dat alle andere bedrijven, groot én klein, zich door deze laureaten laten inspireren om zelf aan de slag te gaan. Elke stap in de goede richting, telt.”

Jan Beyne, Professor Sustainability Management (AMS):
“Bij duurzaamheidsmanagement is het opportuun om de idee van ‘backcasting’ te omarmen, het tegenovergestelde van forecasting. Met backcasting bepaal je een punt in de toekomst, bijvoorbeeld 2050, en probeer je je zo gedetailleerd mogelijk voor te stellen hoe de ideale wereld eruit zou zien. Hierbij is het belangrijk om rekening te houden met potentiële negatieve én positieve impact, alsook risico’s en opportuniteiten. De 17 SDG’s van de Verenigde Naties zijn een goed kompas om vanuit een outside-in bril te kijken naar mogelijke risico’s en opportuniteiten. Het E-S-G kader is dan weer relevant om vanuit een inside-out bril te kijken naar potentiële negatieve en positieve impact.”

Bekijk hier het volledige dossier

Over de Trends Impact Awards

De Trends Impact Awards zijn de jaarlijkse, meest prestigieuze prijzen in België voor grote en kleine bedrijven die strategieën implementeren die een positieve impact op de samenleving hebben en duurzame waarde creëren. De awards werden in 2022 gelanceerd door het nieuwsmagazine Trends en krijgen de steun van PwC en AMS.

Een initiatief van Trends / Trends-Tendances

Trends werd gelanceerd in 1975 door Roularta Media Group en is al bijna 50 jaar lang het leidende financieel-economische nieuwsmagazine in België. Het lezerspubliek bestaat voornamelijk uit kaderleden, bedrijfsleiders, ondernemers en personen die een vrij beroep uitvoeren. Met spraakmakende, objectieve en relevante analyses over de economische actualiteit helpt Trends hen opportuniteiten te vinden om hun carrière of bedrijf maximaal uit te bouwen.

Trends en Trends-Tendances tellen zo’n 280.000 lezers per week¹. Online krijgen ze gemiddeld 1.030.020 webbezoeken per maand¹. Samen met de businesszender Kanaal Z/Canal Z (die dagelijks 467.000 kijkers bereikt¹), het handelsinformatieplatform Trends Business Information (TBI) en de events, vormt Trends de grootste businesscommunity van België.

¹Bron: CIM 2023

In samenwerking met PwC België, Founding Partner

Over PwC

PwC wil bijdragen aan het vertrouwen in de maatschappij en aan het oplossen van belangrijke problemen – dat is ons doel. PwC-firma's vormen een netwerk van firma's in 151 landen met meer dan 364.000 medewerkers die zich engageren tot het leveren van kwaliteit in audit-, fiscale en adviesdiensten. Laat ons weten wat u belangrijk vindt en lees meer over ons op www.pwc.com.

'PwC' verwijst naar het PwC-netwerk en/of een of meer firma’s die er deel van uitmaken. Elke firma is een afzonderlijke juridische entiteit. Zie www.pwc.com/structure voor meer gedetailleerde informatie hierover.

© 2024 PwC. Alle rechten voorbehouden.

Met de steun van Antwerp Management School (AMS)

Over AMS

Al meer dan 60 jaar richt Antwerp Management School (AMS) zich op waardecreatie van organisaties en bedrijven door de focus op duurzame transformatie van individuen, teams en organisaties in een globaal perspectief. Met haar kwalitatief hoogstaande managementopleidingen en onderzoek geeft de school een krachtige impuls aan economische en sociaal-maatschappelijke activiteiten in België en ver daarbuiten. Ontdek hier de masterclasses die je helpen bij het ontwikkelen en implementeren van duurzame transformatie in je organisatie: https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/programma/topic-sustainable-transformation

Stijn Fockedey