Geschiedenis
PrintGESCHIEDENIS VAN ROULARTA MEDIA GROUP (RMG)
In 1954 beslist advocaat Willy De Nolf (Roeselare °1923) om na tien jaar de balie van Kortrijk vaarwel te zeggen en zich toe te leggen op het drukken en uitgeven van de lokale krant De Roeselaarse Weekbode (°1947). Hij sticht de NV Roularta en begint samen met zijn echtgenote Marie-Thérèse De Clerck aan de uitbouw van een groep die vandaag internationaal actief is.
Lokale media
In de provincie West-Vlaanderen werden in elke stad één of twee lokale weekbladen gepubliceerd. Roularta slaagde erin al die bladen geleidelijk aan te groeperen in één betaalde krant, KW Krant van West-Vlaanderen. In 2000 waren alle kranten gefuseerd, en sindsdien is er elk weekend de betaalde provinciekrant, KW Krant van West-Vlaanderen, met voor elke regio een eigen lokale krant met een honderdjarige traditie (De Weekbode, De Zeewacht, Het Brugsch Handelsblad, Het Kortrijks Handelsblad, Het Wekelijks Nieuws...).
De redactie zorgt via KW.be elke dag voor 24/24 uur berichtgeving.
Roularta lanceerde vanaf het begin in 1954 ook een gratis huis aan huis bedeelde krant voor elke regio in West-Vlaanderen, om de betaalde krant te ondersteunen. Dat initiatief werd doorgetrokken naar de rest van Vlaanderen, en begin jaren 70 groeide het uit tot één nationale Nederlandstalige titel, De Streekkrant, een groep van 50 lokale weekbladen met een oplage van bijna 3 miljoen exemplaren, waarvan de meeste titels door Roularta zelf werden opgericht.
Vandaag is de huis aan huis bedeelde krant vervangen door de gratis krant De Zondag (°1999), die via een netwerk van duizenden bakkerijen en andere winkels die open zijn op zondag wordt verspreid en door de lezers wordt meegenomen. Met meer dan 500.000 exemplaren in alle steden en gemeenten van Vlaanderen bereikt De Zondag met 16 regionale edities 1,5 miljoen lezers, exclusief op zondag, een uniek leesmoment.
Magazines
Vijftig jaar geleden bestonden er nog geen Belgische ‘newsmagazines’. Geen Newsweek, geen Businessweek, geen Sports Illustrated, die destijds de sterkste magazines waren in de VS, zowel qua lezers als adverteerders. Roularta Media Group (RMG) lanceerde in het begin van de jaren 70 de weekbladen Knack (1971), Trends (1975) en Sportmagazine (1980).
In 1971 trouwden de kinderen van Willy De Nolf, Rik en Caroline, met Lieve en Leo Claeys, de twee jongste telgen van Louis Claeys (Zedelgem °1908, de maker van de Clayson maaidorser). In 1981 overleed oprichter Willy De Nolf. Op dat moment was de tweede generatie al ongeveer tien jaar actief, en de schoonbroers Rik De Nolf en Leo Claeys zouden ruim 30 jaar lang samen leidinggeven aan het bedrijf.
In 1983 werd Le Vif, de Franstalige tegenhanger van Knack, op de markt gebracht. RMG geeft voortaan al haar magazinetitels uit in het Nederlands en het Frans (Le Vif, Trends-Tendances en Sport/Foot Magazine). Het Knack-pakket werd in 1981 uitgebreid met het lifestylemagazine Knack Weekend, en in 2000 met Knack Focus, het weekblad voor cultuur, entertainment en televisie.
In 1986 werd een akkoord gesloten met Jimmy Goldschmidt, de uitgever van het Franse L'Express. Le Vif en L'Express fuseerden en Le Vif/L'Express werd een 50/50 joint venture. Tegelijkertijd werd Le Vif Weekend aan het Vif-pakket toegevoegd, en in 1988 groeide Le Vif verder door de overname en integratie van het Brusselse weekblad Pourquoi-Pas? Focus Vif maakte het Vif-pakket compleet in 2000.
In 1988 werd het maandblad Plus Magazine, het maandblad voor actieve 50-plussers, gelanceerd in België in een joint venture met de Franse groep Bayard. Dit werd een internationale onderneming met Plus Magazine in Nederland (1990) en Duitsland (2001). In 2008 werden Frau im Leben en G Geschichte overgenomen. RMG verwierf in 2020 100% van al deze activiteiten.
In 1994 werd het franstalige tv-magazine Télépro overgenomen.
In 2002 werd Nest gecreëerd, en vandaag is dit magazine, als Libelle Nest/Femmes Nest, de Belgische titel met de grootste oplage.
Televisie
Eind jaren 80 was Roularta Media Group een van de 9 mediabedrijven die samen het initiatief namen om VTM, de eerste onafhankelijke tv-zender voor Vlaanderen, te starten. In 1998 zorgde de beursintroductie van Roularta voor het nodige kapitaal om 50% te verwerven van de Vlaamse Mediamaatschappij, die naast VTM een reeks tv- en radiozenders zou lanceren. Roularta verkocht zijn 50%-participatie in 2018 aan De Persgroep na 20 jaar van goede samenwerking.
In 1993 lanceerde RMG de eerste regionale tv-zenders (WTV en Focus TV in West-Vlaanderen), en in de jaren daarna zorgde RMG door eigen exploitatie of reclameregie voor de opstart van de andere zenders voor de rest van Vlaanderen. RMG is nu niet meer betrokken bij de regionale televisie.
In 1999 startte RMG (aanvankelijk in joint venture met De Tijd) de businesszenders Kanaal Z en Canal Z, die vandaag zorgen voor uitzendingen via televisie en het internet (trends.be). Samen met het weekblad Trends bereiken zij de grootste businesscommunity van het land.
Vakbladen
RMG heeft de meeste van haar sterke merken zelf gecreëerd, maar na de beursintroductie groeide de groep ook door overnames. In België werden vakbladen overgenomen voor de medische wereld (Artsenkrant, De Apotheker, enz.), voor de wereld van de IT (DataNews) en voor de grafische wereld (Grafisch Nieuws, M&C, enz.).
Frankrijk
RMG was ook actief in Frankrijk. In de jaren 80 met gratis bladen in het noorden (Groupe Edinord) en eind jaren 90 met citymagazines die over heel Frankrijk werden verspreid (Steps en later A Nous Paris, enz.). Begin jaren 2000 volgde een hele reeks overnames: maandbladen over muziek (Classica, Pianiste, enz.), film (Studio), boeken (Lire), lifestyle (Côté Sud, Côté Ouest, Côté Est, Côté Paris, Maison Française, Maison Magazine, enz.) en het weekblad Point de Vue.
Door de overname van de groep L'Express/L'Expansion van de Franse groep Dassault werd het Belgische Le Vif weer voor 100% eigendom van Roularta.
Samen met het weekblad L'Express (opgericht door Jean-Jacques Servan-Schreiber) werden een hele reeks maandbladen overgenomen, zoals L'Expansion (opgericht door Jean-Louis Servan-Schreiber), L'Entreprise, Mieux Vivre Votre Argent en L'Etudiant.
In 2015 verkocht RMG al haar Franse activiteiten aan de groep Altice. Tal van Franse bladen worden verder gedrukt door Roularta Printing die 50% van zijn capaciteit gebruikt voor buitenlandse magazines en catalogi.
In hetzelfde jaar werd Rik De Nolf opgevolgd als CEO door zijn schoonzoon Xavier Bouckaert (Senlis °1975).
Nieuwe overnames
In 2017 werd het Nederlandse maandblad Landleven overgenomen van RELX.
In 2018 neemt RMG een participatie van 50% in Mediafin (een JV met Rossel), de uitgever van de dagbladen De Tijd en L’Echo en het weekblad De Belegger/L’Investisseur.
In 2018 nam RMG ook de Belgische lifestylebladen over van Sanoma: de weekbladen Libelle/Femmes d'Aujourd'hui en Flair (N/F), en het maandblad Feeling/GAEL.
Roularta Media Nederland
In 2022 nam RMG de Nederlandse groep New Skool Media over, met de weekbladen EW (het vroegere Elsevier, de Nederlandse tegenhanger van Knack) en Beleggersbelangen, naast een hele reeks maandbladen. Lifestylemagazines zoals Delicious, Seasons, Columbus Travel, Knipmode en Zin. Bladen rond mobiliteit en sport: Fiets, Fietsactief en Procycling, Formule 1, Truckstar, Moto 73, Motor Nl en Promotor (50%). En verder Kijk (wetenschap en technologie) en Vorsten. Samen met Plus Magazine en Landleven zijn alle titels nu ondergebracht bij Roularta Media Nederland (RMN).
Digitaal
De digitalisering heeft intussen voor nieuwe mogelijkheden gezorgd, en in 2022 heeft RMG al haar mediamerken gegroepeerd in één app genaamd ‘Mijn Magazines’. Abonnees van Knack of Trends (Le Vif of Trends-Tendances) krijgen toegang tot de digitale kiosk Mijn Magazines / Mes Magazines, waar ze alle bladen van de groep kunnen lezen op pc, tablet of mobiel. Ze hebben ook 24 uur per dag, elke dag via de app of website toegang tot volledige berichtgeving in alle domeinen, met alle content verzorgd door de redacties van de Roularta-bladen.
Voor de lokale markt biedt Roularta Media Group, naast de krant De Zondag, ook digitale oplossingen zoals gegeolokaliseerde advertenties op haar websites en nieuwsbrieven en via een netwerk van displays in lokale verkooppunten over alle centrumsteden in Vlaanderen (Mijn Stad TV).