Onderzoek van nieuws- en businessmedia toont aan: 6 op de 10 Belgen vrezen een Derde Wereldoorlog
ONDERZOEK VAN NIEUWS- EN BUSINESSMEDIA TOONT AAN:
6 op de 10 Belgen vrezen een Derde Wereldoorlog
62,1% van de Belgen vrezen dat er een Derde Wereldoorlog zal uitbreken, 63% vreest een nucleaire oorlog en 47,2% is voorstander van de verplichte legerdienst. Dat blijkt uit de grote enquête uitgevoerd door het onderzoeksbureau Kantar in opdracht van Knack, Le Vif, Trends, Trends-Tendances, Kanaal Z, Canal Z en De Zondag.
Foto: © Getty
6 op de 10 Belgen vrezen dat er een Derde Wereldoorlog kan uitbreken. Dat blijkt uit een grote enquête van opiniepeilingsbureau Kantar Insights Belgium. De studie werd online gevoerd tussen 22 en 28 maart bij 1.060 Belgen van minstens 18 jaar oud en in opdracht van de toonaangevende nieuwsmagazines Knack en Le Vif, businessmagazines Trends en Trends-Tendances, tv-zenders Kanaal Z en Canal Z en de krant De Zondag.
Wat blijkt ook: 63% van de Belgen is ongerust over de mogelijkheid dat er kernwapens gebruikt worden in de oorlog in Oekraïne. Dat betekent echter niet dat de Belgen bereid zijn zelf te vechten. Op de vraag ‘Als er oorlog zou uitbreken, zou u dan bereid zijn om de wapens op te nemen?’ zegt de meerderheid (64%) van niet.
Controversiëler is de vraag naar een mogelijke herinvoering van de dienstplicht. Op de vraag ‘Moet België de dienstplicht opnieuw invoeren?’ zegt bijna de helft van de Belgen (48%) 'ja'. 40% is tegen, 12% heeft er geen mening over.
De oproep van Europees Commissaris Hadja Lahbib om een overlevingspakket in huis te halen, lijkt geen gehoor te vinden bij de Belgische bevolking. Bijna 9 op de 10 Belgen zegt er geen te hebben.
Al deze resultaten, en nog veel meer, zijn te vinden op de websites van Knack, Le Vif, Trends, Trends-Tendances, Kanaal Z, Canal Z en De Zondag en vanaf woensdag 9 april in de krantenwinkels.
Over Knack
Knack en Le Vif zijn gerenommeerde Belgische nieuwsmagazines die zich toeleggen op hoogwaardige journalistiek en het bieden van diepgaande inzichten in politieke, economische en culturele ontwikkelingen in België en daarbuiten. Beide tijdschriften hebben een bewezen staat van dienst in het organiseren van belangwekkende evenementen en het bieden van een platform voor open en eerlijke discussies over nationale vraagstukken. Knack en Le Vif bereiken samen 644.000 lezers in print en 2.219.000 lezers online¹.
¹Bron: CIM 2024
Over Trends en Kanaal Z
Het businessmagazine Trends/Trends-Tendances en de businesszender Kanaal Z/Canal Z vormen samen met het handelsinformatieplatform Trends Business Information (TBI) en de events de grootste businesscommunity van België.
Trends en Trends-Tendances zijn de leidende financieel-economische nieuwsmagazines in België en tellen zo’n 301.000 lezers per week¹. Online krijgen ze gemiddeld 1.030.020 webbezoeken per maand¹.
Kanaal Z en Canal Z brengen als enige businesszenders in Vlaanderen, Wallonië en Brussel het meest gespecialiseerde en gevarieerde aanbod over business, economie en geld.
¹Bron: CIM 2024
Over De Zondag
De Zondag is het grootste weekblad van België en is gratis te verkrijgen op zondag bij bakkers en supermarkten. Wekelijks informeert en inspireert De Zondag meer dan 1,3 miljoen lezers¹ in Vlaanderen en Brussel met actua, cultuur, vrije tijd en sport om zo alles uit hun zondag te halen.
¹Bron: CIM 2024
Contact
Karen Hellemans
Uitgever
karen.hellemans@roularta.be
+32 (0)2 702 49 19