Roularta Local Media
PrintROULARTA LOCAL MEDIA
De start van Roularta in 1954 was niet alleen het doorstarten van het betaalde weekblad “De Roeselaarse Weekbode” (nu één van de edities van “KW Krant van West-Vlaanderen”) maar ook het doorstarten van het gratis huis-aan-huis bedeelde weekblad “Advertentie” (nu “De Zondag” ).
Willy De Nolf / M.Thérèse De Clerck lanceerden de ene editie na de andere, eerst in West-Vlaanderen en in 1965 ook in Antwerpen en in Gent. Als de autoweg E3 wordt aangelegd krijgt de groep gratis streekkranten de naam “Groep E3” en de bladen krijgen de titel “Groot-Antwerpen, Groot-Gent...” enz. Roularta had de ambitie om te zorgen voor een 100% dekking van Nederlandstalig België met inbegrip van “Brussel Ring”. De meeste weekbladen werden zelf opgericht maar in bepaalde regio’s waar reeds een plaatselijke uitgave bestond, werd een reclameregie-akkoord afgesloten : Roularta zorgde voor de nationale reclamewerving. Na verloop van tijd werden die weekbladen de een na de ander 100% overgenomen. In 1979 krijgen de E3-bladen een heel nieuw gezicht. Van pure advertentiebladen evolueren zij naar kranten met ook lokale berichtgeving. En er komt een uniformisering. De gratis bladen heten voortaan De Streekkrant en die is met een vijftigtal lokale edities in elke stad en streek, in elke gemeente van Nederlandstalig België elke week huis-aan-huis verspreid, met een totale oplage van een 3 miljoen exemplaren.
In de provincie Limburg wordt de titel De Weekkrant verder gebruikt na de overname uit de Concentra-groep, de uitgever van het Belang van Limburg
Naast De Streekkrant ontstaat zelfs een tweede netwerk van gratis tabloids die hun lokale titel bewaren. Hiermee wil Roularta in een aantal steden een tweede gratisblad aanbieden dat zich vooral richt op hyperlokale adverteerders. Dit netwerk groeit snel uit door overnames van bladen zoals Fonteintje, Wegwijzer, Tam Tam, Het Gouden Blad enz.
De Streekkrant brengt consumenteninformatie, lokaal nieuws, classifieds (Immo, Auto, Jobs) en nationale en lokale advertenties gericht op directe verkoop.
In 1994 neemt Roularta het lokaal lifestylemagazine “Steps” (Mechelen) over. Roularta lanceert op korte tijd Steps in heel Vlaanderen. Steps is het lifestylemagazine met interessante reportages, praktische agenda's en rubrieken, imagocampagnes van nationale merken en de betere detailzaken. Steps wordt selectiever verspreid dan De Streekkrant, via een netwerk van displays in de betere boetieks en brasseries en huis-aan-huis in geselecteerde wijken.
In 2024 verandert de naam van Steps in “DZ Magazine” , het maandelijks lifestylemagazine dat op zondag mee verspreid wordt met De Zondag en dat de adverteerder de mogelijkheid biedt om zijn boodschap te brengen in 16 verschillende regio’s van Vlaanderen. Met zijn 500.000 exemplaren is DZ Magazine” veruit het grootste magazine van het land.
Na een experiment in de Kempen lanceert Roularta in 2000 de gratis krant De Zondag in heel Vlaanderen. Via een netwerk van duizenden bakkerijen en andere handelszaken worden er elke zondag meer dan 500.000 exemplaren verspreid. De Zondag brengt elke week grote interviews met topfiguren uit de politieke wereld en boeiende reportages bovenop het nieuws van het weekend. Verder geeft De Zondag telkens interessante informatie omtrent alles wat er te beleven valt op zondag in het land en in eigen streek, naast tal van praktische lifestyle-rubrieken tot en met het recept voor de zondag. De krant wordt afgesloten met de Sport : de verslaggeving van de zaterdag en de vooruitzichten voor de zondag. De Zondag heeft 16 verschillende streek-edities en is met een anderhalf miljoen lezers veruit de meest gelezen krant in Vlaanderen.
De Zondag is gebaseerd op een “pull”- formule want de lezers nemen de krant die in displays gepresenteerd wordt, zelf mee bij de bakker. Dat is het grote verschil met de “push”-formule van de huis-aan-huis bedeling, wat meer en meer een probleem werd op vlak van duurzaamheid en af te rekenen kreeg met lokale taksen. De Streekkrant is in 2021 dan ook - mede door het effect van de covid-pandemie - opgegaan in De Zondag.
In Knokke blijft TamTam elke week apart verschijnen, huis-aan-huis bedeeld.
En in verschillende regio’s verschijnen op geregelde tijdstippen in functie van de locale actualiteit huis-aan-huis bedeelde extra-edities van De Zondag.
Naast deze print-kanalen biedt Roularta Local Media een waaier van mogelijkheden om digitaal te adverteren:
In 2007 lanceren Roularta en Rossel (50/50) de immobiliënsite “immovlan.be” en de auto-site “gocar” (aanvankelijk autovlan).
Roularta “Local Display Advertising” plaatst online displays-advertenties gegeolocaliseerd met een groot bereik via websites en electronische nieuwsbrieven zoals knack.be, libelle.be, flair.be, kw.be, gocar.be, immovlan.be enz. De advertenties verschijnen in de eigen streek van de adverteerder met een enorm bereik.
Roularta Local Media geeft met “Roularta Digital” sinds 2009 alle service voor het verzorgen van campagnes op google en facebook.
In 2021 start Roularta Local Media het project “Mijn Stad TV”, een netwerk met in 2025 bijna 1.000 schermen in de meestbezochte winkelpunten van Vlaanderen. Vandaag kan men lokaal adverteren via grote tv-displays in alle steden en grote gemeenten van Vlaanderen.