Stijn Vander Plaetse (Telenet Business) en Bart Temmerman (publiq) zijn de winnaars van de Trends Sales & Marketing Awards 2019!
Op woensdag 6 november stelden Trends en Trends-Tendances de 1ste editie van de Trends Sales & Marketing Awards voor. Omdat beide, sales én marketing, vandaag meer dan ooit hand in hand gaan in het genereren van winsten voor een bedrijf of organisatie.
De avond werd ingezet met de keynote speech van Francis Delecluse, Business Development Director Coca-Cola Services over het thema “Global Warning – Consumer Power“ en werd afgesloten met de proclamatie van de laureaten in bijzijn van 250 aanwezigen.
De laureaten 2019:
Stijn Vander Plaetse, vice-president sales & channel bij Telenet Business en winnaar Nederlandstalige TSMA B2B
Bart Temmerman, General manager publiq en winnaar Nederlandstalige TSMA B2C
De verkoop- en marketingexperts werden online genomineerd of stelden zichzelf kandidaat. Dat leidde tot vier longlists, die op 4 september werden teruggebracht tot evenveel shortlists met telkens drie kandidaten. Er zijn dus vier prijzen: in beide categorieën is er een Nederlandstalige en een Franstalige winnaar. Vanaf 19 september kon het publiek op tsma.be stemmen op hun favoriete kandidaat. Die onlinestemmen tellen mee voor 30 procent van de punten. De twaalf kandidaten gaven op 9 of 10 oktober ook een korte presentatie voor een jury. De juryleden beoordeelden in welke mate de kandidaten ambitieuze doelstellingen hebben geformuleerd in complexe situaties, zochten naar beste praktijken in sales- en marketingprocessen en hielden ook rekening met de commerciële resultaten die de kandidaten behaalden. Het oordeel van de jury telt mee voor 70 procent van de punten. Marleen Vaesen, de CEO van de lingerieproducent Van de Velde zit de jury voor b2c-bedrijven voor. Peter Vandekerckhove, tot voor kort de CEO van de Luxemburgse private bank KBL, is de voorzitter van de b2b-jury. Naast vertegenwoordigers van Trends, Trends-Tendances en Minds&More, worden de twee jury’s bevolkt door onder meer Rudy Moenaert, Philip Duyck, Koen Smalle, Gio Canini, Laurent Bouty, Philip Dedrijvere, Nathalie Erdmanis en Barbara Arnst.
Stijn Vander Plaetse
Voor de buitenwereld is marketing vooral iets van grote bedrijven in de sector van de consumentengoederen - denk aan producenten van frisdranken of auto's. Marketing in de bedrijvenmarkt - business-to-business of b2b - is bij het grote publiek minder bekend. Toch gebeurt ook daar veel, zoals bijvoorbeeld bij Telenet Business. Stijn Vander Plaetse is daar vice president sales & channel. “Er zijn een miljoen ondernemingen in België,” zegt Vander Plaetse. “Het is een grote en groeiende markt. Bedrijven hebben eigen werknemers en doen daarnaast een beroep op freelancers. Er is heel veel interactie tussen die bedrijven. Daar moet je een goede aanpak voor hebben, zeker op telecomgebied. Heel die markt is in beweging en creativiteit is daar belangrijk. Er is daar veel te doen op marketinggebied.”
In de telecommarkt zijn telefonie en snel internet basisdiensten geworden, waar je méér moet bieden dan enkel een goede prijs. De prijs van telecomproducten is door de jaren heen alleen maar gedaald. Voor Vander Plaetse is het belangrijk om in die omgeving een goede strategie op te zetten en die consistent uit te voeren. “Te vaak neigen bedrijven naar snel een campagne doen. De verkoop is een maand later wel wat beter, maar die is niet blijvend,” is zijn mening. Hij kwam in 2013 naar Telenet Business met de opdracht groei te verwezenlijken in de markt van de ‘groot- en kleinzakelijke’ klanten. In 2014 en 2015 probeerde Vander Plaetse zijn collega's te overtuigen om in te zetten op dienstverlening om de ondernemers te helpen bij het digitaliseren van hun activiteiten. Dat werd de ‘Digitale Versnelling’.
De aanpak sorteerde succes. In 2015 was de afdeling van Vander Plaetse iets meer dan 300 miljoen euro waard. In 2018 was dat gegroeid tot meer dan 500 miljoen euro. Het aantal businessklanten in Vlaanderen en Brussel is inmiddels zo’n 300.000. Voor de jury van Trends Sales & Marketing Awards waren dat sprekende resultaten van een duidelijke strategie, die zorgde voor groei in een dalende telecommarkt. In een sterke presentatie legde hij het model uit, waarbinnen hij de marketing- en verkoopacties uitwerkte. De jury zag dat de marketingaanpak goed verbonden was met het verkoopsapparaat van het bedrijf.
Stijn Vander Plaetse studeerde in 1996 af aan de Universiteit van Hasselt als master in Toegepaste Economische Wetenschappen. Sinds 1998 is hij actief in de telecom- en mediawereld. Van 1998 tot 2011 bij Belgacom (nu Proximus), waar hij onder meer op het ADSL-project werkte en CEO was van Certipost - een joint venture tussen Belgacom en Belgian Post Solutions. In 2012 werd hij CEO van Mplus Group om in 2013 over te stappen naar Telenet.
Bart Temmerman
Marketing dient doorgaans om de eigen onderneming te doen slagen en marktaandeel te winnen. Als de markt niet groeit, moet het eigen gewin ten koste gaan van dat van de concurrentie. MuseumPass pakt het anders aan. Het mikt resoluut op het vergroten van de taart, niet voor één museum, maar voor de hele sector.
MuseumPass werd gelanceerd in september 2018. Het gaat om een collectieve campagne waar musea zich bij aan kunnen sluiten. De bezieler is Bart Temmerman, de algemeen directeur van de vzw publiq, een specialist in vrijetijdscommunicatie en marketing van het gevarieerde vrijetijdsaanbod. Het doel van publiq is de sociale cohesie te bevorderen. Dat doet het onder meer met de UiTPas, UiTinVlaanderen en Vlieg.
De jury van de Trends Sales & Marketing Awards was gecharmeerd door het pionierswerk van Bart Temmerman in een landschap met veel aanbod en dus ook veel concurrentie. De beperkte middelen stimuleerden publiq om een creatieve aanpak uit te dokteren in een complexe sector met veel belanghebbende partijen. Het inzetten van digitale marketing was daar belangrijk in. Binnen het jaar waren er resultaten. De merkbekendheid was kort na de lancering hoger dan het vooropgestelde doel. Het streefdoel bij de start was 50.000 passen aan de man te brengen, maar na één jaar waren er dat al 70.000. De herabonnering loopt intussen ook vlot. Meer dan 80 procent van de pashouders heeft zich op een database laten registeren. Bij de start deden 120 musea mee aan het project. Dat aantal is inmiddels gegroeid tot 165. Het aantal bezoeken met de kaart - daar draait het immers allemaal om - kwam in het eerste jaar van de pas op meer dan 300.000.
Bart Temmerman is van opleiding handelsingenieur (VUB). Hij startte zijn carrière in 1996 bij Arthur Andersen & Co in audit & business assurance. Van 1997 tot 2006 was hij actief in de telecomwereld bij Belgacom en schopte het daar tot hoofd strategische ontwikkeling. In 2006 stapte hij over naar Alcatel Lucent waar hij een internationale functie had in de multimedia-sector om begin 2009 zijn huidige functie bij publiq op te nemen.
De Franstalige winnaars zijn :
Ronald Gobert, Gedelegeerde bestuurder Groupe Gobert en winnaar Franstalige TSMA B2B
Kim Beyns, COO NGroup en winnaar Franstalige TSMA B2C
Contact | Jos Grobben Directeur magazines Roularta |
Xavier Bouckaert |
Tel | +32 2 702 46 75 | +32 51 26 63 23 |
Jos.grobben@roularta.be | Xavier.bouckaert@roularta.be |