Roularta Printing investeert in duurzame verpakking van magazines

17 september 2024

Roularta Printing investeert in duurzame verpakking van magazines

Foto: Steven Renders, directeur Roularta Printing, aan de hoofdingang van het bedrijf. 

Roularta Printing investeert dit najaar in een extra energie-efficiënte installatie om magazines in duurzame papieren wikkels te verpakken. Met deze investering anticipeert de drukkerij van Roularta Media Group op de uitfasering van plastic verpakking en verstevigt ze haar positie als innovatieve, duurzame drukpartner voor binnen- en buitenlandse mediatitels.

Transitie van plastic naar papier

De in Roeselare gevestigde drukkerij Roularta Printing, onderdeel van Roularta Media Group (RMG), investeert in de aankoop van een Sitma VariaWrap 1050, een gespecialiseerd systeem voor het verpakken van magazines in papieren wikkels of zogenaamde ‘paper wraps’. Daarmee maakt het bedrijf zich klaar om tegemoet te komen aan de stijgende vraag naar duurzame verpakkingsmethoden. 

Steven Renders, Directeur Roularta Printing:

“Van onze huidige vier verpakkingssystemen kunnen er al twee in papier verpakken. Met het nieuwe verpakkingssysteem, uitsluitend bestemd voor papieren verpakking, anticiperen we op de uitfasering van plastic en dus de groeiende nood aan duurzame alternatieven. De nieuwe productielijn is bovendien uiterst energie-efficiënt en sluit naadloos aan op onze geautomatiseerde laadrobots.”

Het afgelopen jaar schakelden al verschillende magazines van RMG, waaronder Libelle en Trends, over naar een ‘paper wrap’. Een initiatief dat bijzonder goed onthaald werd door lezers, zo luidt het op de redacties. Tientallen titels zullen dit voorbeeld volgen. Maar Roularta Printing staat niet enkel ten dienste van eigen magazines: de helft van de drukcapaciteit gaat naar externe klanten in binnen- en buitenland. Ook voor die externe klanten voorziet Roularta Printing al heel wat magazines van een paperwrap.

Continue investeringen

Dergelijke investeringen in innovatieve en duurzame technieken volgen mekaar snel op bij Roularta Printing. Begin vorig jaar maakte de drukkerij ook al 4,5 miljoen euro vrij voor de installatie van vier eco-efficiënte droogovens die de CO2-uitstoot met 14% doen dalen. Mede dankzij deze bewuste keuzes werd Roularta Printing als strategische drukpartner gekozen door gerenommeerde uitgeverijen als The New York Times en The Financial Times. 

Duurzaamheidskader

De investering in duurzame verpakking kadert binnen het bredere duurzaamheidsbeleid van de mediagroep, geënt op vier Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties.

Xavier Bouckaert, CEO RMG:

“Het bannen van plastic is één van de actiepunten waarop we focussen vanuit SDG 12, verantwoorde productie en consumptie. Het verduurzamen van de verpakking waarin onze magazines tot bij de abonnees worden gebracht, gaat nog veel verder. Niet enkel past dit binnen SDG 12, het is tevens een mooi voorbeeld van de ‘brainprint’ waarmee we onze lezers én ook externe drukkerijklanten willen sensibiliseren over duurzaamheid (SDG 4: kwaliteitsonderwijs). Gezien de commerciële mogelijkheden voor adverteerders, die een paperwrap kunnen laten bedrukken, draagt de paperwrap ook bij tot SDG 8 (economische groei). Tot slot komt plasticverbanning ook de biodiversiteit ten goede (SDG 13: klimaatactie).” 

Perscontact

Steven Renders
Directeur Roularta Printing
steven.renders@roulartaprinting.be
+32 (0)51 26 60 80

Algemene aanvragen mogen naar pr@roularta.be