Roularta Media Group zet schouders onder Senegalees herbebossingsproject van Lignaverda

05 juni 2024

Onder het motto “Let’s make the desert green” slaan Roularta Media Group (RMG) en non-profitorganisatie Lignaverda de handen in mekaar om 41 hectare bos aan te leggen in Senegal. Het herbebossingsproject heeft niet enkel een ecologische, maar ook een grote maatschappelijke impact.

Roularta Media Group zet zijn schouders onder het herbebossen van de regio Louga, een semi-aride gebied in Senegal dat bedreigd wordt door woestijnvorming en landdegradatie met een exodus van klimaatvluchtelingen tot gevolg. De mediagroep steunt het herbebossingsproject met een financiering van 25.000 euro: goed voor 41 ha bos (het equivalent van zo’n 58 voetbalvelden) en een jaarlijkse CO2-captatie van 143 tot 205 ton (1).

Sustainable Development Goals als kompas

De steun van RMG aan Lignaverda past binnen diens duurzaamheidsbeleid, waarin de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties (VN) als kompas dienen.

Xavier Bouckaert, CEO Roularta Media Group:
“Niet enkel onze duurzaamheidsstrategie, maar ook de selectie van welke goede doelen we ondersteunen, kadert binnen de SDG’s. Lignaverda is een mooi voorbeeld van ons engagement voor SDG 13, klimaatactie, en brengt ons weer een stap dichter bij de doelstelling om tegen 2040 CO2-neutraal te zijn.”

Werner Sels, Oprichter en CEO Lignaverda:
“Met onze bebossingsprojecten streven we ernaar om een maximale bijdrage te leveren aan de realisatie van de Sustainable Development Goals (SDG's) van de Verenigde Naties (VN).”

Ecologische en maatschappelijke impact

Lignaverda, geaccrediteerd door de VN, beoogt met de bosaanleg niet enkel CO2-captatie en biodiversiteit (SDG 13, klimaatactie), maar bijvoorbeeld ook armoedebestrijding (SDG 1). Zo’n 30.000 dorpsbewoners zullen dankzij de bosaanplanting een groter en zekerder inkomen vergaren uit boslandbouw.

Werner:
“De bomen zijn levend meer waard dan omgehakt. Producten zoals Arabische gum of olie van de Balanites  zijn waardevolle en lang houdbare ‘commodities’ die de lokale bevolking kan verhandelen. Dit moet hen inkomenszekerheid bezorgen.”

Financiële onafhankelijk bevordert de empowerment van vrouwen (SDG 5, gendergelijkheid) en zorgt ervoor dat zij op hun beurt hun kinderen naar school sturen (SDG 4, kwaliteitsonderwijs). De bosaanleg zorgt ook voor landdegradatieneutraliteit (SDG 15.2).

Werner:
"De verwoestende effecten van klimaatverandering hebben geleid tot grootschalige landdegradatie, waardoor mensen gedwongen worden hun huizen te ontvluchten. Door bomen te planten op een doordachte manier, bevorderen we de biodiversiteit en creëren we een leefbaar ecosysteem. Dit kan hopelijk een halt toeroepen aan de ontheemding van mensen door klimaatverandering."

Grote Groene Muur

De financiering vanuit RMG kadert binnen de grotere doelstelling van Lignaverda (Esperanto voor ‘groene lijn’, een knipoog naar het Great Green Wall-initiatief van de Afrikaanse Unie) om een zogenaamde ‘Grote Groene Muur’ aan te leggen van maar liefst 2000 ha bos per jaar; omgerekend de helft van het Zoniënwoud. Om dit te behalen rekent de organisatie, gedreven door Ondernemers Zonder Grenzen (OZG) op de steun van o.a. de partners van Ondernemers voor Ondernemers (OVO).

(1) Een bos van 41 ha in een semi-aride gebied houdt tussen de 2.870 en 4.100 ton CO2 vast in 20 jaar.

Bekijk hier een kort interview met Werner Sels en Xavier Bouckaert

Over Lignaverda

Lignaverda is een non-profitorganisatie die zich inzet voor een duurzame wereld. De organisatie bouwt aan een wereld waarin mensen die worden getroffen door klimaatverandering en toenemende verwoestijning hun veerkracht vergroten (SDG’s 4, 5, 8, 16, 17) en hun levensonderhoud verbeteren (SDG’s 1, 2, 8,). Tegelijkertijd wordt het lokale en mondiale milieu hersteld. Dit wordt bereikt door middel van herbebossingsprojecten met hoge biodiversiteit in semi-aride gebieden van Afrika. Deze projecten keren de trend van landdegradatie en leiden tot Landdegradatie Neutraliteit (SDG 15).

Download foto Werner Sels

Over Roularta Media Group

Roularta Media Group (RMG) is een beursgenoteerde multimediagroep met meer dan 1.200 medewerkers en een totale omzet van 323 miljoen euro. In België is RMG marktleider op het vlak van magazines in het Nederlands en in het Frans. In Nederland heeft RMG de op één na grootste portfolio van magazinemerken. In Duitsland is RMG marktleider in media voor het publiek van vijftigplussers. RMG heeft een hypermoderne offsetdrukkerij, Roularta Printing, die alle grote mediabedrijven bedient in de Benelux en de omringende landen. RMG bezit krachtige digitale tools, zoals de app ‘Mijn Magazines’, met een digitale kiosk, een 24/24 website met input van alle redacties en abonnementen toegankelijk voor de hele familie. Met het duurzaamheidsprogramma Roularta Cares is RMG een trendsetter op het vlak van duurzaamheid in de mediasector.

Roularta Media Group betreedt met de 8ste plaats - als één van de sterkste stijgers - de top 10 van de meest aantrekkelijke werkgevers in België volgens de recentste Employer Brand Research (2024) uitgevoerd door Randstad.

Download foto Xavier Bouckaert
Xavier Bouckaert, CEO Roularta Media Group