Roularta Media Group verkoopt Duitse magazines
Roularta Media Group verkoopt Duitse magazines
Foto: Het gaat om de drie Duitse mediatitels Frau im Leben, Plus Magazin en G-Geschichte.
Roularta Media Group (RMG) heeft een akkoord bereikt met Herder Verlag en Agentur2 rond de overname van G-Geschichte, Plus Magazin en Frau Im Leben. De mediagroep wil haar focus richten op de verdere strategische groei in de twee kernmarkten: België en Nederland.
RMG is de grootste uitgever van magazinemerken in België en de op één na grootste uitgever van magazinemerken in Nederland. Roularta Media Deutschland, het Duitse dochterbedrijf van RMG, was een kleine speler op de Duitse markt. RMG zag binnen de eigen Duitse portfolio van magazinemerken weinig groeimogelijkheden voor de drie titels. Daarom wordt G-Geschichte overgenomen door Herder Verlag en worden Plus Magazin en Frau Im Leben overgenomen door Agentur2.
Herder Verlag vierde in 2023 de 225ste verjaardag van het eerste Herder-boek uit 1798. Tegenwoordig publiceert Herder ongeveer 350 nieuwe titels per jaar en is verantwoordelijk voor meer dan een dozijn magazines. Het boekenprogramma richt zich op de thema's politiek en geschiedenis, samenleving, theologie, religie, onderwijs en lifestyle. De uitgever is Manuel Herder, die inmiddels de zesde generatie vertegenwoordigt.
Agentur2 is een bureau dat merken tot leven brengt via communicatie. Agentur2 grijpt nu de kans om de uitgeverswereld te betreden. Dit gebeurt met uitgebreide expertise op het gebied van online marketing, prototyping, productontwikkeling en UX. De succesvolle merken Plus Magazin, Frau im Leben en Rente & Co zullen verder worden ontwikkeld tot dynamische multichannel-merken.
Xavier Bouckaert, CEO RMG:
“Ik ben verheugd dat we erin geslaagd zijn om twee professionele overnemers voor de tijdschriften te vinden. Ik wil ook het Duitse Roularta-team bedanken voor hun uitstekende werk van de afgelopen 20 jaar. Ondanks een steeds moeilijker marktomgeving was het hen gelukt om hun eigen positie in de markt te behouden en de tijdschriften voortdurend verder te ontwikkelen."
RMG zal haar ambitieuze groeistrategie, die gericht is op digitalisering, innovatie, consolidatie en duurzaamheid, verderzetten in haar twee kernmarkten, namelijk België en Nederland.
Over Roularta Media Group
Roularta Media Group (RMG) is een beursgenoteerde multimediagroep met meer dan 1.200 medewerkers en een totale omzet van 323 miljoen euro. In België is RMG marktleider op het vlak van magazines in het Nederlands en in het Frans en marktleider op het vlak van lokale media met o.a. De Zondag. In Nederland heeft RMG de op één na grootste portfolio van magazinemerken. RMG heeft een hypermoderne offsetdrukkerij, Roularta Printing, die alle grote mediabedrijven bedient in de Benelux en de omringende landen. RMG bezit krachtige digitale tools, zoals de app ‘Mijn Magazines’, met een digitale kiosk, een 24/24 website met input van alle redacties en abonnementen toegankelijk voor de hele familie. Met het duurzaamheidsprogramma Roularta Cares is RMG een trendsetter op het vlak van duurzaamheid in de mediasector.
Roularta Media Group betreedt met de 8ste plaats - als één van de sterkste stijgers - de top 10 van de meest aantrekkelijke werkgevers in België volgens de recentste Employer Brand Research (2024) uitgevoerd door Randstad.
Contact
Xavier Bouckaert, CEO
xavier.bouckaert@roularta.be
+32 (0)51 26 65 26