Roularta Media Group lanceert dagelijkse podcast Z 7op7 en Z sur7

28 augustus 2024

Roularta Media Group lanceert Z 7op7 en Z sur7, de nieuwe dagelijkse podcast van Trends Kanaal Z/Canal Z met economische actualiteit en duiding, ook tijdens het weekend. Luisteraars krijgen een selectie te horen van de meest opmerkelijke nieuwsverhalen van Z-Nieuws op Kanaal Z, een frisse blik op de aandelenmarkten en brede duiding bij de economische en politieke actualiteit door experts van Kanaal Z en Trends.

Xavier Bouckaert, CEO:

"Thuis, onderweg in de auto, tijdens het sporten: mensen kiezen graag zelf wanneer ze wat beluisteren. Roularta Media Group wil op elk moment beschikbaar zijn voor die mediaconsument. Vanaf dinsdag 3 september is daarom de dagelijkse podcast Z 7op7 van Trends Kanaal Z beschikbaar. Voor de Franstalige luisteraars is er de podcast Z sur7. De dag kan gestart worden met boeiende economische verhalen, de meest recente beursanalyses en scherpe duiding bij de actualiteit."

De lancering van deze beide podcasts past perfect binnen de strategie van Roularta Media Group om het audiovisuele aanbod te verbreden en te diversifiëren, met als doel nog meer jongere doelgroepen aan te trekken via Kanaal Z/Canal Z en Trends/Trends-Tendances. Op dit moment is al 54,9% van de luisteraars van de podcasts van deze merken jonger dan 35 jaar en 24,3% zelfs jonger dan 28 jaar.

(Bron: Podcast audience via Spotify volgens leeftijd voor de podcasts Trends KanaalZ, Trends Canal Z, Trends Beleggen en Trends Bourse.)

De gratis dagelijkse businessmedia, zoals de Z 7op7 en Z sur7 podcasts vormen een ideaal medium om meer merkbekendheid en loyauteit te genereren bij deze jongere doelgroepen. Dit draagt bij aan een verdere groei in kijkcijfers voor de zenders Kanaal Z en Canal Z, evenals aan een toename in (digitale) abonnementen voor de merken Trends en Trends-Tendances. Bovendien biedt dit voor partners, sponsors en adverteerders van deze merken een extra platform om deze doelgroepen te bereiken.

In Z 7op7 wordt eerst een selectie gepresenteerd van de meest opmerkelijke nieuwsverhalen van Z-Nieuws. Vervolgens komen de beste beursexperts van het land aan het woord. De vaste analisten van Kanaal Z zijn tevens de vaste stemmen van Z 7op7, waaronder Danny Reweghs (Trends), Tom Simonts (KBC), Philippe Gijsels (BNP Paribas Fortis), Erik Joly (ABN Amro), Ilse De Witte (Trends), Jef Poortmans (Trends), Siddy Jobe (Econopolis), Ken Van Weyenberg (Candriam) en Kris Kippers (Degroof Petercam).

Nieuws, duiding en opinie

• Maandagochtend start de nieuwe week met een vooruitblik door Directeur Trends Beleggen Danny Reweghs. Wat valt er te verwachten? Welke economische en bedrijfsverhalen komen eraan en welke aandelen moeten in de gaten worden gehouden? Van dinsdag tot zaterdag worden de laatste beurscijfers en marktbewegingen besproken.
  • Vanaf dinsdagochtend biedt Z-Nieuws dagelijks een zorgvuldig geselecteerde podcast met de meest opmerkelijke verhalen en studiogesprekken. Er zijn bovendien nog extra dagelijkse rubrieken:
  • In de rubriek ‘De Kleren van De Keyzer’ focust econoom en ondernemer Peter De Keyzer elke dinsdag op de economische en (geo)politieke actualiteit.
  • In de rubriek ‘Trends deze week’ licht hoofdredacteur Stijn Fockedey elke woensdag in preview het belangrijkste verhaal uit het nieuwe Trends-magazine van die week toe.
  • Op donderdagen biedt de rubriek ‘Blik op de Wereld’ een blik op brede tendensen op de arbeidsmarkt en in het economisch beleid, verzorgd door de denktank Itinera.
  • Vrijdag wordt in ‘Tussen Wetstraat en Wall Street’ de week samengevat op het kruispunt tussen politiek en economie door Jan De Meulemeester, Head of business news en vaste anker van Kanaal Z.
  • Zaterdag kijkt Philippe Gijsels van BNP Paribas terug op de internationale markten en biedt hij een vooruitblik. In de rubriek ‘The Place To Be’ geven de oprichters van Talk To C, de grootste persoonlijke ontwikkelingscommunity van België voor young professionals, concreet advies over persoonlijke en professionele groei dat direct toepasbaar is.
  • Zondag is er tijd voor een goed gesprek: in de podcastversie van het programma Trends Talk wordt elk weekend een half uur lang een toonaangevende ondernemer, expert of politicus geïnterviewd.

Z sur7 voor de Franstalige luisteraars

Voor de Franstalige luisteraars is er de Z sur7 podcast, de dagelijkse podcast van Trends/Canal Z, met een selectie van de dagelijkse nieuwsverhalen, een blik op de aandelenmarkten en duiding bij de actualiteit door de experts van Canal Z en Trends-Tendances.

De Z 7op7 podcast is te beluisteren via de meeste podcastplayers zoals Spotify, Apple Podcasts, Deezer, … , maar ook via YouTube of via de webplayer op www.trends.be/Z7op7.  Beluister Z 7 op7 onderweg via de smartphone of in de wagen via de carplay module. Elke dag om 5u30 ’s ochtends verschijnt een nieuwe aflevering, ook tijdens het weekend.
Over Trends/Kanaal Z

Trends en Kanaal Z vormen de grootste business community van het land.
Trends is al bijna 50 jaar lang het leidende financieel-economische nieuwsmagazine in België. Trends en diens Franstalige tegenhanger Trends-Tendances bereiken wekelijks 332.000 lezers¹ en maandelijks 600.000 unieke webbezoekers¹.
De businesszender Kanaal Z, die dit jaar zijn 25e verjaardag viert, telt samen met diens Franstalige tegenhanger Canal Z dagelijks meer dan 467.000 kijkers¹.

¹Bron: CIM 2023

Over Roularta Media Group

Roularta Media Group (RMG) is een beursgenoteerde multimediagroep met meer dan 1.200 medewerkers en een totale omzet van 323 miljoen euro. In België is RMG marktleider op het vlak van magazines in het Nederlands en in het Frans. In Nederland heeft RMG de op één na grootste portfolio van magazinemerken. In Duitsland is RMG marktleider in media voor het publiek van vijftigplussers. RMG heeft een hypermoderne offsetdrukkerij, Roularta Printing, die alle grote mediabedrijven bedient in de Benelux en de omringende landen. RMG bezit krachtige digitale tools, zoals de app ‘Mijn Magazines’, met een digitale kiosk, een 24/24 website met input van alle redacties en abonnementen toegankelijk voor de hele familie. Met het duurzaamheidsprogramma Roularta Cares is RMG een trendsetter op het vlak van duurzaamheid in de mediasector.

Roularta Media Group betreedt met de 8ste plaats - als één van de sterkste stijgers - de top 10 van de meest aantrekkelijke werkgevers in België volgens de recentste Employer Brand Research (2024) uitgevoerd door Randstad.

Alex Coene, Netmanager Kanaal Z - Canal Z

alex.coene@roularta.be