Roularta heeft de intentie om Landleven over te nemen
Roularta Media Group (RMG) heeft het voornemen om het Nederlandse maandblad Landleven over te nemen van Reed Business Information, onderdeel van RELX Group. Het management zal gevoerd worden door Senior Publications Nederland BV (SPN), onderdeel van RMG.
Landleven is een multimediamerk dat zich richt tot de grote doelgroep van mensen die op het platteland wonen en leven. Het bereikt deze gemeenschap onder meer met het maandelijkse magazine Landleven. Het blad bestaat al 20 jaar en heeft een verkochte oplage van 112.000 exemplaren, waarvan 96.000 abonnementen. Het telt 681.000 lezers.
Landleven straalt de authenticiteit, gezelligheid, rust, nostalgie en knusheid van het buitenleven uit. Het maandblad verschijnt telkens op 164 pagina’s en bevat inspirerende reportages over de countryside: tuintips, recepten, dieren, natuur, uitjes, doe-het-zelven en nog veel meer. Behalve de reguliere edities worden een aantal speciale nummers (koken, creativiteit,...) uitgegeven.
Voorts wordt de community van buitenmensen bereikt met de dagelijkse newsletter (120.000 lezers), social media (30.000 likers/followers op Pinterest, Instagram, Facebook en Twitter), de website (84.000 unieke bezoekers per maand) en twee grote evenementen per jaar, "Beleef Landleven" en "Landleven Winter", die samen 47.000 bezoekers lokken. Via "Landleven Winkel" worden heel wat producten (haakpakketten, naald & draad, agenda's,...) verkocht aan de leden van Landleven.
De omzet van Landleven bedraagt 7,5 miljoen euro. 85% daarvan wordt gegenereerd door de abonnementen en de events. Landleven heeft 22 medewerkers in dienst.
Landleven past perfect in de 360°-merkenstrategie die Roularta de jongste jaren succesvol heeft ontwikkeld voor zijn magazines, zoals Trends, Knack, Sport Voetbal Magazine, Nest, Plus Magazine, Datanews, en andere. Net als Landleven creëerde Roularta voor die sterke magazinemerken websites, events, beurzen, opleidingen, newsletters, social media, speciale edities en tal van line extensions.
Dirk Oeyen, CEO SPN: Roularta heeft een grote affiniteit met de community van Landleven aangezien het met zijn magazine Nest een gelijkaardige doelgroep in België bedient. Tussen Landleven en het Nederlandse Plus Magazine (dat eveneens tot het portfolio van Roularta behoort) is dan weer een grote synergie mogelijk op het vlak van advertenties en abonnementen. Beide bladen spitsen zich immers toe op lezers van 50 jaar en meer, een zeer gegeerde doelgroep voor adverteerders. Bovendien heeft Plus Magazine in Nederland eveneens een succesvolle 360°-strategie ontvouwd met plusonline.nl, de 50+beurs, content marketing, speciale nummers, enzovoort.
Sander de Groot, Managing Director Reed Business Information, vult aan: “De strategie van Reed Business Information is gebaseerd op het leveren van oplossingen in het werkproces van professionals door het combineren van content en data met analyses en technologie op mondiale platformen. De Nederlandse activiteiten van het Landleven portfolio passen niet binnen de focus van Reed Business Information. Als gevolg daarvan is het de intentie van Reed Business Information om dit portfolio te verkopen aan RMG.”
De integratie van Landleven binnen SPN zal in het laatste kwartaal van 2017 plaatsvinden.
Over Roularta Media Group
Roularta Media Group is een Belgische multimediagroep. Het is in België marktleider op het vlak van radio en televisie, newswebsites, magazines (algemeen, business-, sport- en nieuwsweekbladen, lifestyle- en b2b-magazines in het Nederlands en het Frans) en lokale media in Vlaanderen (overal in Vlaanderen gratis kranten met Deze Week op woensdag en De Zondag op zondag, het gratis lifestylemagazine Steps, online classifieds, webmarketing en e-commercesolutions). In België, Nederland en Duitsland is RMG met Plus Magazine (in joint venture met de Franse groep Bayard) marktleider in de 50+ markt. RMG telt 1.800 medewerkers en heeft een gecombineerde omzet van 470 miljoen euro.
Over SPN
Senior Publications Nederland BV (SPN) is een multi-mediaal uitgeefbedrijf gevestigd in Baarn. SPN is in 1990 opgericht als joint venture tussen de Franse uitgever Bayard en het Belgische Roularta Media Group NV. Kernactiviteit is de uitgave van Plus Magazine, met een betaalde kernoplage van 250.000 exemplaren en een bereik van 850.000 lezers, het grootste maandblad van Nederland. Rond de titel is een gamma aan afgeleide activiteiten en producten ontwikkeld (praktische gidsen, digitale uitgaven, (zorg)verzekeringen, cruises, etc). Daarnaast exploiteert SPN een aantal succesrijke websites waaronder plusonline.nl, gezondheidsnet.nl en fietsen123.nl. SPN is ook actief in de evenementen-sector met de 50plusbeurs (’s werelds grootste event voor ouderen), de nationale gezondheidsbeurs en de Plus Wandelvierdaagse. SPN telt 65 werknemers. Meer informatie op www.spn.nl
Contact | Jeroen Mouton CFO |
Xavier Bouckaert CEO |
Tel | +32 51 26 68 92 | +32 51 26 63 23 |
xavier.bouckaert@roularta.be |