Overname New Skool Media afgerond
Overname New Skool Media afgerond
Roularta Media Group (RMG) heeft de overname van 100% van New Skool Media BV (NSM), waarvan het portfolio 20 magazinemerken in Nederland telt, succesvol afgerond. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de transactie onvoorwaardelijk goedgekeurd. De Centrale Ondernemingsraad van NSM heeft een positief advies gegeven met betrekking tot de transactie. Er werd eveneens een akkoord bereikt tussen de directie en de Redactieraad van EW (voordien Elsevier).
Samen met de andere magazinemerken van RMG in Nederland, o.a. Plus Magazine en Landleven, en hun talrijke line extensions, is RMG nu de op één na grootste uitgever van magazines in Nederland. Daarmee wordt Nederland het tweede thuisland van RMG.
De bekendste magazinemerken uit het portfolio van NSM zijn EW (voordien Elsevier, opgericht in 1945), een opiniemagazine voor hoogopgeleide lezers, ondernemers en beslissingsnemers, en Beleggersbelangen, het mobile-first-platform voor actieve investeerders en als dusdanig marktleider.
Daarnaast geeft NSM een hele waaier aan special-intrest-magazines uit, telkens met een sterke multimediale lezerscommunity:
- Delicious draait om koken en eten (met line extensions zoals een webshop, kookboeken, kookacademies,…);
- Knipmode, een naaimagazine, met Knip kids (kindermode) en naaipatronen.nl (webshop van naaipatronen);
- Fiets, Fietsactief en Procycling, magazinemerken voor respectievelijk de sportieve amateurfietsers, de recreatieve fietsers en de professionele fietsfans;
- Moto 73, Motor NL en Promotor (50% NSM), voor de motoliefhebbers;
- Formule 1, het magazinemerk voor de formule 1-fans;
- Truckstar, het unieke magazinemerk voor vrachtwagenchauffeurs;
- Seasons, voor de lezers die authentiek landelijk leven;
- Roots, het magazinemerk voor de natuurliefhebbers;
- Vorsten, voor de royalty fans;
- Kijk, voor wie in wetenschap en technologie geïnteresseerd is;
- Columbus Travel, voor de globetrotters;
- Zin, een magazinemerk voor vijftigplussers
Van deze transactie wordt voor 2022 een positieve impact op de resultaten van Roularta Media Group verwacht, gezien de verwachte omzet van NSM vanaf 1 maart 2022 in de geconsolideerde cijfers van 2022 wordt opgenomen. De omzet van de verworven onderneming bedraagt circa 45 miljoen euro. Ze heeft 170 FTE in dienst.
RMG is een Belgische beursgenoteerde multimediagroep en marktleider op het vlak van magazinemerken (algemeen, business- en sportnieuws, vrouwen-, lifestyle- en professionele merken) in het Nederlands en het Frans, van lokale media in Vlaanderen (zondagskranten, lifestylemagazines, location-based advertising online en via tv-screens, networking events enz.), van provinciekranten (Krant van West-Vlaanderen) en van financiële en businesskranten (De Tijd, L'Echo). In België, Nederland en Duitsland is RMG marktleider in media voor het publiek van vijftigplussers. Met Roularta Printing Services beschikt RMG ook over de grootste offsetdrukkerij in België. Hier worden kwaliteitskranten, tijdschriften en -catalogi voor de Belgische en buitenlandse markt gedrukt.
Xavier Bouckaert | Dirk Oeyen |
CEO Roularta Media Group xavier.bouckaert@roularta.be + 32 51/266 111 |
CEO Roularta Media Nederland dirk.oeyen@roulartamedia.nl + 31 35/69 25 292 |