Deme en Spullenhulp winnen de Trends Global Impact Award 2022!
Deme en Spullenhulp winnen de Trends Global Impact Award 2022!
De baggeraar DEME (bij de grote bedrijven) en het inzamelinitiatief Spullenhulp (bij de KMO’s) winnen de Trends Global Impact Award 2022. De Trends Impact Awards belonen Belgische bedrijven die met hun projecten een positieve impact op de omgeving hebben en duurzame waarde voor onze samenleving creëren. 350 gasten uit de bedrijfswereld woonden op woensdag 30 november de feestelijke uitreiking van de eerste Trends Impact Awards bij. Voor dit initiatief werkt Trends samen met PcW België en de Antwerp Management School.
De Trends Impact Awards bekronen bedrijven die bovenop conventionele doelstellingen zoals een klimaatneutraal of energie-efficiënt beleid, verder gaan in hun engagement voor een duurzamere bedrijfsvoering in overeenstemming met de belangrijkste ESG-criteria en SDG-doelstellingen. Met deze award willen PwC België, Trends en AMS een belangrijke rol spelen in de transitie naar een duurzamere samenleving.
Voor de eerste editie van de Trends Impact Awards stelden 181 bedrijven zich kandidaat. De jury, bestaande uit journalisten van de Trends-redactie, leden van AMS en PwC België en duurzaamheidsprofessionals van gerenommeerde bedrijven in België, deelden deze bedrijven volgens een methodologie van Prof. Dr. Wayne Visser van AMS onder in zes categorieën: Ecologie, Circulaire Economie, Veerkracht, Digitaal, Welzijn en Diversiteit en Inclusie.
DEME (als groot bedrijf) en Spullenhulp (als KMO) ontvingen een Trends Global Impact Award voor het meest impactvolle project dat alle categorieën overkoepelt. DEME pioniert in grondsanering en offshore energie, herstelt ecosystemen via de sanering van brownfields en bevoorraadt multinationals met op de natuur gebaseerde brandstof dankzij hun innovatie in groene waterstof. Het inzamelinitiatief Spullenhulp bestrijdt armoede door het recyclen en verdelen van tweedehandskleding. Het biedt werk en scholing aan mensen met een uitkering of leefloon.
Behalve de twee Trends Global Impact Awards kenden PwC België, Trends en AMS negen awards toe in de zes subcategorieën.
- Ecologie (grote bedrijven): DEME herstelt op duurzame wijze ecosystemen met haar grondsaneringswerken en groene waterstof;
- Ecologie (KMO’s): Biolectric bouwt biogascentrales die groene energie opwekken uit mest;
- Circulaire Economie (grote bedrijven): Ekopak is gespecialiseerd in waterrecycling;
- Circulaire Economie (KMO’s): Gramitherm maakt isolatiepanelen op basis van grasvezel;
- Veerkracht (grote bedrijven): het waterbedrijf Vivaqua kwam met een nieuw actieplan;
- Veerkracht (KMO’s): Galler Chocolaterie herrees dankzij een duurzamere beleidsstrategie na een bijna-faillissement in 2018;
- Digitalisering: het crowdfundingsplatform LITA.co financiert alleen duurzame bedrijven;
- Welzijn: Mindlab biedt e-learnings aan mentaal welzijn aan;
- Diversiteit en Inclusie: EducIT biedt digitale integratieoplossingen voor het Waalse onderwijs.
Wim Verhoeven, hoofdredacteur Trends: "Duurzaamheid is hip en er ontstaan heel wat initiatieven. Met de Trends Impact Awards willen wij de meest relevante, objectieve en geloofwaardige competitie zijn. Daarom werken we samen met een academische partner en een consultant. AMS zorgde voor het methodologische kader, PwC België gebruikte zijn expertise voor de audit van de ingediende projecten. Het resultaat mag er zijn. Bijna 200 dossiers, 117 gescreende bedrijven, 27 genomineerden en uiteindelijk 11 laureaten. Elk van hen maakt een verschil voor milieu of maatschappij. Elk van hen doet inspanningen waar je blij van wordt.”
Jochen Vincke, partner bij PwC België: “Dankzij de Trends Impact Awards krijgen duurzame en impactvolle ideeën een waardevolle erkenning. Dat kan een hefboomeffect teweegbrengen. De awards dragen bij tot een duurzamere economie, een weerbaardere maatschappij en een veiliger sociale welvaart. Voor PwC België is die maatschappelijke impact een onmisbare drijfveer om zelf impact voor onze samenleving te creëren en bedrijven te begeleiden in hun duurzaamheidstransitie."
Wayne Visser, professor duurzame transitie aan de Antwerp Management School: “Het model dat ik uitwerkte, is een voorbeeld van backcasting, waarbij je een punt in de toekomst, bijvoorbeeld 2050, bepaalt en je zo gedetailleerd mogelijk probeert voor te stellen hoe de ideale wereld er dan uitziet.”
Lees het integrale dossier op trends.be.
Over PwC
PwC wil bijdragen aan het vertrouwen in de maatschappij en aan het oplossen van belangrijke problemen – dat is ons doel. PwC-firma's vormen een netwerk van firma's in 152 landen met meer dan 328.000 medewerkers die zich engageren tot het leveren van kwaliteit in audit-, fiscale en adviesdiensten. Laat ons weten wat u belangrijk vindt en lees meer over ons op www.pwc.com.
'PwC' verwijst naar het PwC-netwerk en/of een of meer firma’s die er deel van uitmaken. Elke firma is een afzonderlijke juridische entiteit. Zie www.pwc.com/structure voor meer gedetailleerde informatie.
© 2022 PwC. Alle rechten voorbehouden.
Over Antwerp Management School
Antwerp Management School is een internationaal gerenommeerde business school in het centrum van Antwerpen. AMS is al 60 jaar koploper op het vlak van innovatie, transformatie, ondernemerschap en ecosystemen met aandacht voor mens en maatschappij.
Duurzaamheid is stevig verankerd in de missie van AMS als internationale managementschool die toekomstige managers en leiders voorbereidt op sleutelrollen in het internationale bedrijfsleven.
Centraal staat de visie van AMS op leiderschap vanuit de overtuiging dat succesvolle leiders moeten handelen en beslissingen nemen vanuit een globale mindset en dat ze hun impact op de samenleving consequent moeten toetsen vanuit een stakeholders perspectief. De baseline van AMS vat dit mooi samen: 'Opening minds to impact the world'.
https://www.antwerpmanagementschool.be/nl/duurzaamheid-ams
Over Roularta Media Group
Roularta Media Group is een internationale multimediagroep, marktleider op vlak van magazines in België en onder andere uitgever van de businessmagazines Trends en Trends-Tendances, initiatiefnemer van de Trends Impact Awards.
Roularta Media Group gelooft in ‘One Team, One Family, One planet’ en bouwt vandaag mee aan een betere wereld voor morgen. Roularta Media Group inspireerde zich voor haar ambities inzake duurzaamheid op de 17 SDGs van de Verenigde Naties en selecteerde 4 prioritaire SDGs waarop ze haar duurzaamheidsstrategie wil sturen: kwaliteitsonderwijs, waardig werk en economische groei, verantwoorde consumptie en productie en klimaatactie. Roularta Media Group heeft tevens de Green Deal ondertekend om een bijdrage te leveren aan de natuur.
https://www.roularta.be/nl/over-roularta/duurzaamheid