De Zondag zet zich in tegen kansarmoede en sociale isolatie

03 februari 2025

De Zondag zet zich in tegen kansarmoede en sociale isolatie

In februari lanceert De Zondag, de grootste krant van Vlaanderen, een grootschalige oproep om 'uitgesteld brood' te kopen. De campagne is ten voordele van Hartelijke Plekken, een project van Enchanté vzw dat sociale isolatie en kansarmoede bestrijdt.


 
Door een brood te kopen op dezondag.be/brood steun je Hartelijke Plekken. 

Schenk een brood aan iemand die er nood aan heeft

Brood is broodnodig, maar niet vanzelfsprekend. In België leven 2.150.000 mensen, oftewel 18,6% van de bevolking, in armoede of sociale uitsluiting (bron: Statbel). Daarom voert De Zondag komende maand een opmerkelijke actie. 

De oproep is eenvoudig: van 2 februari tot en met 2 maart kun je via dezondag.be/brood of de QR-code één of meerdere broden schenken. Elke bijdrage gaat rechtstreeks naar Enchanté vzw, die de giften verdeelt binnen haar netwerk van ‘Hartelijke Plekken’. 

Vooruitbetaald brood als middel tegen sociale isolatie 

Sociale isolatie is een groeiend probleem in onze samenleving en treft mensen van alle leeftijden. Vooral wie in armoede leeft, loopt extra risico. Een brood schenken biedt meer dan financiële steun: het stimuleert mensen om naar buiten te komen en een praatje te maken. Daarom wil De Zondag op laagdrempelige manier het netwerk van Hartelijke Plekken steunen.

Barbara Spyckerelle, Marketing Directeur De Zondag: 
“Bij De Zondag geloven we in verbinding en geven we graag een duwtje in de rug aan wie het nodig heeft." 

Hartelijke Plekken

Hartelijke Plekken zijn lokale netwerken uitgebouwd door Enchanté vzw met als doel verbinding tussen burgers te stimuleren. Op vandaag maken al meer dan 350 handelaars deel uit van het netwerk; gaande van koffiebars, cafés en bakkerijen tot concertzalen en kappers.

Kim Swyngedouw, coördinator Enchanté vzw:
“Elke dag ervaren wij hoe een klein gebaar een wereld van verschil kan maken. Een goeiedag, een glimlach, of zelfs een brood kunnen wonderen doen om verbinding te creëren en mensen uit sociaal isolement te halen.”

Bespreekbaar maken

De oorzaken aanpakken is minstens zo belangrijk als geld inzamelen. Het begint met het bespreekbaar maken van de problematiek. Daarom zal de redactie van De Zondag komende maand uitgebreid aandacht besteden aan de impact van armoede en sociale isolatie op mensen. 

Bart Casteleyn, Hoofdredacteur De Zondag:
"De warme en inclusieve aanpak van Enchanté vzw sluit 100% aan bij het DNA van De Zondag.” 

Over De Zondag

De Zondag is het grootste gratis weekblad van het land en wordt uitgegeven door Roularta Local Media, onderdeel van Roularta Media Group. Wekelijks informeert en inspireert De Zondag meer dan 1,3 miljoen lezers in Vlaanderen en Brussel op een uniek moment: bij een lekker en uitgebreid ontbijt op zondagochtend.

Over Hartelijke Plekken

Hartelijke Plekken is een initiatief van Enchanté vzw, een non-profitorganisatie die mensen met elkaar verbindt. Samen met lokale handelaars, ambassadeurs en vrijwilligers zorgen ze voor een netwerk aan lokale handelaars waar iedereen welkom is voor een babbeltje of voor praktische hulp.

Contact

Bart Casteleyn
Hoofdredacteur De Zondag
bart.casteleyn@roularta.be
+32 (0)495 59 87 18