Roularta lanceert grootste economische TV-nieuwsstudio ooit

27 april 2023

Roularta lanceert grootste economische TV-nieuwsstudio ooit

Vanaf dinsdag 2 mei neemt de eengemaakte nieuwsredactie van Kanaal Z en Trends haar intrek in een gloednieuwe, state-of-the-art TV-studio in het Brussels Media Center in Evere. De studio is een strategische investering van Roularta Media Group, uitgerust met de nieuwste technologieën. Ook Kanaal Z zelf krijgt als televisiezender een volledige make-over.

Kanaal Z kan vanaf volgende week uitpakken met een TV-studio die helemaal aangepast en uitgerust is met de nieuwste technologieën om het economisch en financieel nieuws op gepaste wijze te duiden. Het dagelijks Z-Nieuws en het wekelijks programma Trends Talk worden dan uitgezondenvanuit deze nieuwe studio. Maar Roularta Media Group bouwde meer dan enkel een nieuwsstudio: het is een ruim videoplatform met een nieuwsdesk, een debattafel, een greenkey, een regiekamer, podcast-apparatuur en montagecellen.

Digitale strategie

Het mediabedrijf zet met deze investering stevig in op nog meer audiovisuele content.

Xavier Bouckaert, CEO Roularta Media Group:

“Eerder werden beide nieuwsredacties al samengevoegd. Begin dit jaar lanceerden ze het gemeenschappelijke en vernieuwde trends.be. Op de eengemaakte website komt alle content van Trends en Kanaal Z samen: video, tekst en podcast. De nieuwe studio werd letterlijk gebouwd te midden van deze economische nieuwsdesk van Trends en Kanaal Z, in het hart van ons Brussels Media Center.”

Dit past perfect in de digitale strategie van Roularta Media Group.

Niels Famaey, uitgever News & Business:

“We wapenen onze redacties voor een digitale toekomst. Dit met één doel voor ogen: de kijkers, surfers, lezers en luisteraars nog makkelijker toegang verschaffen tot alle content van Kanaal Z en Trends. We bereiken zo met voorsprong de grootste business en finance community van het land.”

Televisie, online en podcast

Ook de andere Kanaal Z-programma’s zullen in dit videoplatform gemaakt worden: webinars, ronde tafels, mini-sectorjournaals, debatten, panelgesprekken en podcasts. Op termijn kunnen ook alle Roularta-redacties en externe partners in Evere terecht voor hun videoproducties.

Alex Coene, Netmanager Kanaal Z:

“Deze studio biedt onze journalisten nu tal van nieuwe mogelijkheden, waarmee we onze reputatie als meest geloofwaardige tv-zender zullen versterken. Ik ben ervan overtuigd dat onze groeiende schare kijkers dat zal appreciëren. In deze nieuwe studio kunnen er ook andere Kanaal Z-programma’s opgenomen worden. Met speciale ruimtes voor webinars en een greenkey is deze plek ‘state-of-the-art’ in het hybride genre, voor alle vormen van video en podcast. We kunnen zowel opnames verzorgen als live uitzendingen, voor televisie, website of events.”

Trends & Kanaal Z: Change The Game

De nieuwe studio gaat gepaard met een rebranding van Kanaal Z. Roularta Media Group schakelde de gerenommeerde Amsterdamse designstudio CapeRock in om een nieuwe zenderidentiteit te ontwerpen, zowel in beeld als in klank. Cruciaal in het nieuwe logo en de hele look & feel is de diagonale lijn, die ook Trends hanteert. Het diagonaal straalt spanning uit en staat voor verbinding: Trends en Kanaal Z slaan de brug tussen bedrijven en andere bedrijven, de consumenten en de financiële wereld.

Wim Verhoeven, hoofdredacteur Trends en Kanaal Z:

“Samen dragen Kanaal Z en Trends nu met fierheid de baseline Change The Game, want samen richten ze zich tot de durvers, de doeners en de entrepreneurs. Diegene die weten dat je succes vermenigvuldigt door kennis te delen en door een steevast geloof in de mensen die bouwen aan een toekomst voor iedereen. Deze gamechangers zullen Kanaal Z en Trends vanaf 2 mei meer dan ooit informeren en inspireren, adviseren en connecteren.”

Mijlpaal

Door de krachten te bundelen hebben Trends en Kanaal Z een ongezien bereik. De televisiezender zag de voorbije jaren het aantal kijkers gestaag groeien, met een dagelijks bereik van 467.000 kijkers in heel België. Een indrukwekkende evolutie en dat met een groot aandeel in de hoogste sociale groepen, met veel leidinggevenden, kaderleden en zelfstandigen. Trends en Trends-Tendances kunnen rekenen op 332.000 lezers per week. Online bereiken ze bijna 600.000 unieke bezoekers per maand.

Deze trouwe lezers, surfers en kijkers vormen samen de grootste business community van het land. Dat is de kracht van de synergie tussen Kanaal Z en Trends. De lancering van de nieuwe, grote TV-studio is een mijlpaal in deze unieke samenwerking.

# Einde persbericht #

Over Kanaal Z / Canal Z
Kanaal Z en Canal Z brengen als enige businesszenders in Vlaanderen, Wallonië en Brussel het meest gespecialiseerde en gevarieerde aanbod over business, economie en geld. Kanaal Z en Canal Z bereiken dagelijks gemiddeld 467.000 kijkers in heel België.
 
Over Trends / Trends-Tendances
Trends werd gelanceerd in 1975 en is al bijna 50 jaar lang het leidende financieel-economische nieuwsmagazine in België. Het lezerspubliek bestaat voornamelijk uit kaderleden, bedrijfsleiders, ondernemers en personen die een vrij beroep uitvoeren. Met spraakmakende, objectieve en relevante analyses over de economische actualiteit helpt Trends hen opportuniteiten te vinden om hun carrière of bedrijf maximaal uit te bouwen. Trends bewijst dat verslaggeving over economie en financiën absoluut niet saai hoeft te zijn en dat economie het dagelijkse leven van elke Belg beïnvloedt. Door de brede waaier aan onderwerpen vindt elke lezer wekelijks de noodzakelijke informatie om de juiste financiële beslissingen te nemen in zijn professionele of privé leven. Trends en Trends-Tendances kunnen rekenen op 332.000 lezers per week. Online bereiken ze bijna 600.000 unieke bezoekers per maand.

Download fotomateriaal

Alex Coene Niels Famaey
Netmanager Kanaal Z / Canal Z
alex.coene@kanaalz.be
0475/34.00.68
Uitgever News & Business Magazines
niels.famaey@roularta.be
0486/83.93.28