Roularta’s market & thought leadership bevestigd in #SmarterTogether seminar
Roularta’s market & thought leadership bevestigd in #SmarterTogether seminar
Trends/Trends-Tendances en Kanaal/Canal Z vormen sinds kort de grootste business community van België, en lanceerden bovendien een hypermoderne nieuwe tv-studio. Reden om te vieren – dacht men bij Roularta Advertising - met een groots #SmarterTogether seminar voor adverteerders en mediabureaus in de business sector. Hierbij de belangrijkste takeaways.
Een gloednieuwe studio
"Trends/Trends-Tendances en Kanaal/Canal Z bundelen hun krachten, want samen worden ze slimmer. En vandaag worden we samen een beetje slimmer." Zo verwelkomde Xavier Bouckaert (CEO, Roularta Media Group) de adverteerders en mediabureaus in het Brussels Media Center. Maar voor hij het woord gaf aan de sprekers, had Xavier nog een verrassing: door op een mysterieuze knop te tikken, onthulde hij de gloednieuwe tv-studio.
De uitdagingen van (goede) journalistiek
Niels Famaey (Publisher News & Business, Roularta Media Group) vertelde over de uitdagingen waarmee journalisten tegenwoordig geconfronteerd worden. Nieuwsconsumptie vindt versneld digitaal plaats en AI doet zijn intrede, wat helaas meer dan ooit de kans biedt voor fake news om te floreren. Niels: "AI kan geen journalistiek bedrijven: het kan nooit nieuws vinden, want nieuws is wat nieuw is. Wat het wel kan doen, is samenvatten, hergebruiken, context geven, herverpakken, transcriberen, enzovoort. Het maakt journalisten vrij om journalistiek van hoge kwaliteit te bedrijven."
2023 Decision Makers Survey
Linda Scheerlinck (Research Manager, Roularta Advertising) presenteerde de resultaten van de 2023 Decision Makers Survey, die in mei door bijna 1500 professionele besluitvormers en executives werd ingevuld. Enkele belangrijke resultaten:
- Decision makers zijn mediaomnivoren: ze zijn verslaafd aan informatie en raadplegen veel verschillende media om hun kennis voortdurend uit te breiden – dit benadrukt het belang van een multichannel-mediastrategie om deze doelgroep aan te spreken
- Ze blijven stabiel en voorspelbaar: hun consumptiegewoonten en mediagebruik zijn sinds de vorige Decision Makers Survey (samen met Trustmedia in 2015) haast identiek
- Print is nog steeds baas: papieren versies van kranten en tijdschriften worden nog steeds op grote schaal geconsumeerd en decision makers hebben een sterke voorkeur om diepgaande informatie via traditionele printformats te verwerken
- Toch kan het belang van technologie niet worden overschat: meer dan 80% gelooft dat AI de grootste gamechanger in het bedrijfsleven zal worden
- Reclame speelt een invloedrijke rol: maar liefst 50% van de respondenten zegt nieuwe producten of merken te hebben ontdekt dankzij reclame.
Uiteraard is dit slechts een fractie van de inzichten in het koopgedrag en de mediaconsumptie van decision makers. Daarom biedt Roularta de mogelijkheid om een opvolgmoment in te plannen.
AI: The Good, the Bad and The Ugly
Vlerick professor en gerenommeerde spreker/auteur Mieke De Ketelaere kwam met één doel: generatieve AI demystificeren. Haar meest memorabele quote: "AI is vandaag op hetzelfde niveau als auto’s in de jaren 1950. Het heeft soms een negatieve impact op onze beslissingen. Het kan taken versnellen en kosten verlagen, maar wees kritisch, want alle biases en errors ter wereld zitten ook vervat in de generatieve systemen die we gebruiken." Kortom: AI kan een ongelooflijk handing hulpmiddel zijn voor marketeers, maar ook al lijkt de output van pakweg ChatGPT op het eerste zicht goed, menselijke controle blijft een essentieel deel van het proces.
Sterke samenwerkingen tussen nieuwsredacties en adverteerders
Amid Faljaoui (Director, Trends-Tendances) presenteerde enkele inspirerende samenwerkingen met adverteerders. Neem bijvoorbeeld CBC's succesvolle Canal Z debat met Luc Ferry (filosoof, minister, auteur) over de toekomst van private banking, waarvan de ROI "nog hoger uitdraaide dan we hadden beoogd". Of neem het geval van Credendo's Risk Atlas, zoals samengevat door Nabil Jijakli (CEO): "We verkopen producten die niet erg sexy of gemakkelijk uit te leggen zijn. Bij Roularta kunnen we ons richten op bedrijfsleiders en financieel directeuren via kwaliteitsjournalisten die moeilijke onderwerpen als niemand anders begrijpelijk kunnen uitleggen.”
B2B storytelling
Op het seminarie werd ten slotte een uniek storytellingpakket voor B2B-adverteerders voorgesteld, met print, online en tv in één aanbod. Na de rondleiding in de Kanaal/Canal Z studio toonden de eerste adverteerders alvast hun interesse om de studio in te zetten voor hun webinars. Philippe Belpaire (General Manager, Roularta Advertising): "Je kunt een B2B-dienst niet zomaar verkopen met een klassieke advertentie - storytelling vormt de sleutel. Daarom hebben we nagedacht over hoe we onze grootste business-newsroom van het land kunnen inzetten om een storytellingformule te creëren die alle touchpoints in één service bundelt."
Over Roularta Advertising
Roularta Advertising is de nationale advertentieregie van Roularta Media Group. Als onbetwiste marktleider in magazinemerken worden nationale advertentie-oplossingen gericht aan specifieke doelgroepen en het grote publiek. Dit zowel in print als online met klassieke en native advertenties. De mediamerken van Roularta Media Group bereiken een recordaantal lezers. Dat bewijzen de CIM-cijfers van oktober 2022. Daaruit blijkt onder meer dat Roularta zowel het grootste weekblad – De Zondag - als het grootste betalend magazine – Libelle - van België in huis heeft.