Help Grassie: maak “Maai Mei Niet” groter dan ooit
Evere – Voor het vierde jaar op rij roept Knack u samen met HOGENT, KU Leuven, Mijn Tuinlab, Natuurpunt, Velt, Het Ministerie voor Natuur en Week van de Bij van Departement Omgeving op om in mei (een deel van) uw gras niet te maaien. Hoogtepunt van de actie is het bloementelweekend op 25 en 26 mei. Dan komt u niet alleen te weten hoeveel bijen en andere insecten u extra te eten hebt gegeven, maar ook hoe de rest van Vlaanderen het heeft gedaan.
Het gaat niet goed met de Vlaamse graslanden en daardoor ook niet met onze biodiversiteit. De laatste decennia zien we een achteruitgang van inheemse bloemen, wilde bijen, vlinders en andere bestuivers. Dat komt onder meer door een gebrek aan ruimte en voedsel, en door de versnippering van ons landschap.
Vlaanderen telt zo’n 2,5 miljoen tuinen, die samen 10 tot 12 procent van het grondgebied innemen. Gemiddeld bestaat de helft van zo’n tuin uit gazon. Als we er allemaal voor zorgen dat er meer bloemen in ons gazon bloeien, kan dat dus een grote impact hebben. Elke extra vierkante meter bloeiende bloemen, levert immers extra stuifmeel voor insecten op. In 2021 gaven we met zijn allen dagelijks 14 miljoen bijen te eten, in 2022 17 miljoen en in 2023 maar liefst 21 miljoen.
Dit jaar kan het nog beter. Zoals u misschien in De Droomfabriek op VRT 1 hebt gezien, krijgt de actie daarvoor hulp van een superheld: Grassie. Hij wordt het nieuwe gezicht van Maai Mei Niet.
Wilt u Grassie helpen? Schrijf u dan in op knack.be/maaimeiniet, maai in mei (een deel van) uw gazon niet en deel uw inspanningen online met de hashtag #maaimeiniet.
Om de impact van de actie concreet te maken, ontwikkelde Knack in samenwerking met KU Leuven een nectarscore, die uitdrukt hoeveel nectarsuiker een gazon per dag produceert. Wilt u uw persoonlijke nectarscore kennen?
- Tel tijdens het bloementelweekend (24 tot en met 26 mei) de bloemen op een vierkante meter ongemaaid gras en registreer ze op knack.be/maaimeiniet.
- U krijgt uw nectarscore meteen via e-mail toegestuurd.
- Vervolgens berekent professor Koenraad Van Meerbeek (KU Leuven) op basis van al die individuele scores de Nationale Nectarscore. Die wordt op woensdag 5 juni in Knack bekendgemaakt.
Over Knack
Knack is al een halve eeuw lang een gezaghebbende stem in Vlaanderen. Het nieuwsmagazine zelf bereikt vandaag 1.027.700 lezers en surfers (volgens de meest recente CIM-studie, bereik Total Brand). Knack blijft investeren in kwaliteitsjournalistiek en draagt het keurmerk van het° International Fact-Checking Network° (IFCN).
Over Roularta Media Group
Roularta Media Group (RMG) is een beursgenoteerde multimediagroep met meer dan 1.200 medewerkers en een totale omzet van 323 miljoen euro. In België is RMG marktleider op het vlak van magazines in het Nederlands en in het Frans. In Nederland heeft RMG de op één na grootste portfolio van magazinemerken. In Duitsland is RMG marktleider in media voor het publiek van vijftigplussers. RMG heeft een hypermoderne offsetdrukkerij, Roularta Printing, die alle grote mediabedrijven bedient in de Benelux en de omringende landen. RMG bezit krachtige digitale tools, zoals de app ‘Mijn Magazines’, met een digitale kiosk, een 24/24 website met input van alle redacties en abonnementen toegankelijk voor de hele familie. Met het duurzaamheidsprogramma Roularta Cares is RMG een trendsetter op het vlak van duurzaamheid in de mediasector.
Bert Bultinck |
Hoofdredacteur Knack bert.bultinck@roularta.be |
Ann Claeys |
Brand Manager Knack ann.claeys@roularta.be |