Dit zijn de winnaars van de Belgian Fashion Awards 2023

01 december 2023

Op donderdag 30 november werden in de Handelsbeurs in Antwerpen de Belgian Fashion Awards 2023 uitgereikt. Ook deze zesde editie werd georganiseerd door Knack en Le Vif Weekend, samen met Flanders DC, MAD Brussels en Wallonie Bruxelles Mode Design. 

De winnaars zijn Anthony Vaccarello (Designer of the Year), Jan-Jan Van Essche (Jury Prize), Igor Dieryck (Emerging Talent of the Year), Frederik Heyman (Professional of the Year), Sarah Levy (Accessory Designer of the Year), Laetitia Bica (Changemaker of the Year), Leslie Nonvignon (Most Promising Graduate of the Year) en Orta (Brand of the Year). 

Anthony Vaccarello, sinds 2016 creatief directeur van de vrouwen- en mannenlijn van Saint Laurent, werd verkozen tot Designer of the Year. De jury prees hem voor zijn indrukwekkende carrière en de interessante evolutie van zijn werk. “Wat hij doet met vorm en coupe is bijzonder interessant, voor vrouwen en zeker ook voor mannen”, aldus de jury. 

De Jury Prize ging naar Jan-Jan Van Essche, die in januari guest designer was op de modebeurs Pitti Uomo in Firenze. Het was de eerste keer dat hij een show organiseerde. Van Essche bracht slow fashion nog voor het fenomeen een naam had. De jury prijst Van Essche voor zijn unieke visie en trouw aan zichzelf en zijn designfilosofie.  

Fotografe Laetitia Bica mag zich Changemaker of the Year noemen. Haar artistieke werk doet de grenzen vervagen tussen mode, muziek, videokunst, theater en dans, waardoor haar fotografie dicht bij performance art aanleunt. Ze heeft haar eigen wereld gecreëerd, met een unieke, authentieke focus op diversiteit, aldus de jury.  

 De jonge ontwerper Igor Dieryck mocht de prijs Emerging Talent of the Year mee naar huis nemen. Dieryck, die vorig jaar afstudeerde aan de Modeacademie van Antwerpen, was dit jaar ook al de grote winnaar van het Festival van Hyères. Momenteel werkt hij als menswear designer voor Hermès in Parijs.  

Sarah Levy kreeg de titel Accessory Designer of the Year toegekend voor haar artistieke en veelbelovende werk. Na tien jaar in de architectuur gooide Levy het roer om, volgde een masteropleiding Accessoires aan La Cambre en startte haar gelijknamige label. Levy werkt ondertussen ook als freelancedesigner voor merken als Marine Serre, Patou, Hermès en Givenchy. 

Frederik Heyman werd uitgeroepen tot Professional of the Year. De voormalige modefotograaf vervelde zo’n tien jaar geleden tot een multimediaal beeldenmaker die hyperrealistische, door avatars van mensen en objecten bevolkte 3D-werelden creëert. Onder meer Y/Project, Burberry, Nike en Diesel deden al een beroep op hem, naast artiesten als Arca en Lady Gaga. Voor de Renaissance-tour van Beyoncé leverde hij naast visuals ook props als een maanwagen en een venusschelp. 

Als jong talent werd Leslie Nonvignon van Haute Ecole Francisco Ferrer in Brussel in de kijker gezet. De jury kende haar de titel Most Promising Graduate of the Year toe omwille van haar interessante eindexamencollectie Rite of Passage, die uit totemsilhouetten bestaat. Novignon wil een brug slaan tussen haar zoektocht naar haar identiteit als ontwerpster en de representatie van het Afrika van vroeger en nu.  

Het publiek kende de prijs Fashion Brand of the Year toe aan Orta. In 2022 ontwikkelde het merk de eerste honderd procent Europese, milieuvriendelijke viscose. Dit jaar behaalde het als eerste Belgische prêt-à-portermerk een B Corp-duurzaamheidslabel.  

De uitreiking vond plaats in de Handelsbeurs als uitloper van de Fashion Talks georganiseerd door Flanders DC. De charmante Aster Nzeyimana en de ravissante Hannelore Knuts namen de presentatie op zich. Elke winnaar ontving een unieke creatie van Paul Boudens, de graficus die eerder dit jaar nog de Lifetime Achievement Award van de Henry van de Velde Awards toegekend kreeg. 

Over de jury

De internationale jury bestond dit jaar uit ontwerpster Meryll Rogge, make-up artist Inge Grognard, curatoren Elisa De Wyngaert (MoMu Antwerpen) en Eve Demoen (Modemuseum Hasselt), Timotej Letonja (hoofdredacteur Numéro en Numéro Homme Netherlands), Natalia Andrea Perez Hernandez (online fashion editor van het Spaanse Metal Magazine), Henry Schöning (manager en buyer bij Louis Antwerp), Caroline Esgain (directeur van het Brusselse Museum voor het kostuum en de kant), Thomas Tistounet (CEO van UNTITLED Showroom), Marie-Hélène Vanderborght (C’est du Belge, RTBF). Voorzitter was Serge Carreira, Head of Emerging Brands Initiative van de Fédération de la Haute Couture et de la mode in Parijs.

Over Roularta Media Group

Roularta Media Group (RMG) is een beursgenoteerde multimediagroep met meer dan 1.300 medewerkers en een totale omzet van 343 miljoen euro. In België is RMG marktleider op het vlak van magazines in het Nederlands en in het Frans. In Nederland heeft RMG de op één na grootste portfolio van magazinemerken. In Duitsland is RMG marktleider in media voor het publiek van vijftigplussers. RMG heeft een hypermoderne offsetdrukkerij, Roularta Printing, die alle grote mediabedrijven bedient in de Benelux en omstreken. RMG bezit krachtige digitale tools, zoals ‘Mijn Magazines’, met abonnementen toegankelijk voor de hele familie. Met het duurzaamheidsprogramma Roularta Cares is RMG een trendsetter op het vlak van duurzaamheid in de mediasector.

Over De Belgian Fashion Awards

De Belgian Fashion Awards worden sinds 2017 georganiseerd door verschillende partners actief in het Belgische modeveld, waaronder de officiële instanties Flanders DC, MAD Brussels en Wallonie Bruxelles Design Mode, en de redacties van de magazines Knack Weekend en Le Vif Weekend. Het event wil het unieke karakter van de Belgische mode vieren en zowel gevestigde namen als opkomend talent uit de Belgische mode-industrie in de kijker zetten. 

Ruth Goossens
Hoofdredacteur
ruth.goossens@knack.be
+32 477 53 31 22
Niels Famaey
Uitgever
Niels.famaey@roularta.be
+32 486 83 93 28